Varningen

Guds bud: ”Ni SKA älska varandra”

Guds bud: ”Ni SKA älska varandra”

 

Välkommen till veckans bloggpost, där vi vill prata lite mer allvarligt om budordet som går som en röd tråd genom hela Bibeln.  ”Älska Gud och din nästa”, säger Gamla Testamentet. ”Älska varandra, som Gud har älskat er”, är budet som Jesus ger oss i Nya Testamentet. Detta är en av de få direkta uppmaningar, som Jesus faktiskt ger oss. Men, vad händer om vi inte älskar varandra?  Här kommer dagens inspirationsord:

Ty detta är det budskap som ni har hört från begynnelsen, att ni SKA älska varandra  /Första Johannesbrevet 3:11 

Innan vi kommer in på de mer utmanande bibelorden om vad det innebär om vi inte älskar, vill vi säga något om de skador i själen som kan stå i vägen för kärleken. Det står i Bibeln att hela världen fortfarande är i den ondes våld (på grund av syndafallet), och både vi människor och naturen väntar på en kommande förlossning. Vi kommer då att få se en ny himmel och ny jord, och även våra kroppars skröpligheter ska försvinna till förmån för en ny.

Sååå… om du känner med dig att din förmåga att älska och känna tillit är skadad, kan du behöva hjälp att helas – för att ditt äktenskap ska hålla. Vänd dig med fördel då till en själavårdare du har förtroende för, eller till SamtalsjourenMia.se >>

 

”Vårt mål med hela denna sajt är att visa på en kärlekens väg som är smalare och ibland svårare, men mer gudomligt inspirerad och välsignad. Vi vänder oss primärt till kristna par, eftersom många av texterna utgår från ett slags tvärtom-sätt att se på kärlek, som bara kan förväntas från människor som säger sig följa Jesus”. /Tomas & Mia  

 

Som efterföljare till Jesus – SKA du älska…

SKA är väl ett ord som skaver ganska mycket i vår individualistiska tid? BÖR, låter bättre – men Bibeln talar aldrig om att vi BÖR älska varandra. Inte heller står det att det räcker med att försöka, eller göra så gott man kan. Det finns ett allvar i detta, som gör att vi känner att vi måste VARNA för vad som händer när vi inte älskar. Med det sagt vill vi också påminna om Bibelns lära att kärleken inte bara kopplas till känsla, utan den är ett verb – något du GÖR. Detta innebär att du alltid kan besluta dig för att GÖRA kärleksfulla handlingar, oavsett om du känner kärlek eller ej.

När Jesu liv här på jorden närmade sig sitt slut, frågade hans efterföljare: ”Vad blir tecknet som visar att du kommer tillbaka, och att tidsålderns slut närmar sig?” Jesus svarade dem: ”När laglösheten ökar, kommer kärleken hos de flesta att kallna”. Och i Bibelns sista bok läser vi även om hur många kristna kommer att tappa kärleken de en gång hade, och bli ljumma i sin efterföljelse och hängivenhet. Låt detta inte hända dig!

Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder. Mina kära, om Gud har älskat oss så, MÅSTE också vi älska varandra. Ingen har någonsin sett Gud. Men om vi älskar varandra är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss.  /Första Johannesbrevet 4:7 ff

 

 

Vad säger du?

Ja, då har vi kommit fram till den viktiga frågan om hur du och din partner vill förhålla er till dessa uppfodrande ord om att ni SKA älska varandra. Få av oss tycker om att bli tillsagda vad vi ska och inte ska göra. Men kärleksbudet är för den kristne inte ett val. Bibeln säger:

Om du säger: ”Jag älskar Gud men hatar min partner”, då ljuger du. Ty den som inte älskar sin partner som han har sett – kan inte älska Gud – som han inte har sett. /Första Johannesbrevet 4:20 

 

Vi har varit gifta i över trettio år och kan ärligt erkänna, att det inte alltid varit enkelt att älska varandra. Och i egen kraft går det ibland inte. Då har vi fått ödmjuka oss och be att Guds stora kärlek ska skina genom oss. Det har inte alltid varit enkelt, men Guds Ande kommer vår svaghet till hjälp (Romarbrevet 8:26).

Samtala nu tillsammans om hur orden att ni SKA älska varandra känns för just er, och om vad ni kan göra när kärleken ibland kallnar. Bestäm sedan hur ni går vidare. Be också den helige Ande beskydda ert äktenskap.

 

Let Love Live! /Tomas och Mia Ps) Om du som läser detta är skild eller omgift så finns det ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus (Romarbrevet 8). Gud förlåter och upprättar alla som ber om det, samt ger nya chanser att begynna om – enligt Jeremia 18 ♡
Kontakta oss gärna via sms: 072 – 430 99 11 eller genom SamtalsjourenMia@gmail.com – Läs mer om äktenskap på Webbkyrkan.se >> – Vårt kurstips: Äktenskapskursen Online >>    ParBloggens målgrupp är kristna (personer som följer Kristus). Bibelord om kärlek >> Bibeln som ljudbok >>

Så här byggs ParBloggen: Vi går systematiskt igenom alla Nya Testamentets bibelverser som innehåller ordet kärlek eller älska, och bloggar om de som vi tycker kan vara användbara för kristna par. ”Tro, hopp och kärlek består. Men det allra viktigaste är att vi visar kärlek” ( Första Korinthierbrevet 13:13).

Tomas och Mia
Tomas och Mia

 

Bibeln om kärlek…

Idag är vi så influerade av samhällets syn på kärlek, att vi ofta befinner oss ganska långt från Bibelns definition. På ParBloggen.se vill vi undersöka verser i Nya Testamentet, för att på så sätt lära oss om Bibelns syn på att älska…

I klassisk grekiska (som Nya Testamentet skrevs på) innebär agápe att älska villkorslöst och oegoistiskt. Eros står för lidelsefull kärlek, och fileo för vänskaplig. I ett äktenskap på Biblisk grund är dessa en stark tretvinnad tråd.

Kärleken (agápe) är tålmodig och mild. Kärleken är inte avundsjuk, skrytsam eller högmodig. Den är inte oförskämd eller självisk. Den ilsknar inte till, och den är inte långsint. Den gläds inte över någon orätt utan finner sin glädje i sanningen. Den ger inte upp. /Första Korinthierbrevet 13:4-7

Vad vår mänskliga natur åstadkommer är lätt att se: sexuell omoral, orenhet, strider, avundsjuka, hat, intriger, splittring, maktkamp och mycket annat. Jag vill varna er än en gång: den som lever på ett sådant sätt får inte ärva Guds rike. Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning. De som tillhör Jesus har korsfäst sitt gamla jag med alla dess begär och onda lustar. Om vi lever i Anden, ska vi också låta Anden leda oss. Låt oss inte bli högmodiga, inte heller utmana eller avundas varandra. /Galaterbrevet 5:19-25 (förkortad version anpassad för kristna par)

Äktenskapsförbundet: De är alltså inte längre två utan ett. Vad Gud har förenat, får människan inte skilja åt. /Matteusevangeliet 19:6

En Kommentar på Guds bud: ”Ni SKA älska varandra”

Skicka Kommentar