Transparensen

”Vad är uppriktig kärlek?”

”Vad är uppriktig kärlek?”

 

Välkommen till veckans bloggpost, där vi vill prata lite om uppriktig kärlek – och om vad uppriktig kärlek betyder i praktiken. Här kommer dagens inspirationsord:

Ni har renat er själva genom att lyda sanningen och kan nu visa varandra en uppriktig kärlek. Älska varandra uthålligt av hela hjärtat.  /Första Petrusbrevet 1:22 

För att förstå vad uppriktig kärlek är, börjar vi med att titta på synonymer till ordet uppriktig.  Att vara uppriktig innebär att vara ärlig, transparent, äkta, öppen, sann, osminkad och frimodig. Redan här fångar vi något av essensen i uppriktig kärlek, men hur omsätter man alla dessa fina ord i praktiken?

 

 

”Vårt mål med hela denna sajt är att visa på en kärlekens väg som är smalare och ibland svårare, men mer gudomligt inspirerad och välsignad. Vi vänder oss primärt till kristna par, eftersom många av texterna utgår från ett slags tvärtom-sätt att se på kärlek, som bara kan förväntas från människor som säger sig följa Jesus”. /Tomas & Mia

 

 

Vad säger uppriktig kärlek?

Bibeln talar om uppriktig lydnad, uppriktig omtanke, uppriktig glädje, uppriktig tro och uppriktig kärlek. Så här ser vi fem viktiga områden, där uppriktighet är viktig. Lydnad (för Guds ord), omtanke, glädje, tro och kärlek. Alla dessa områden kan förfalskas och manipuleras. För att undvika att detta sker i ditt äktenskap – bör du se till att din kärlek kan beskrivas med ord som ärlig, transparent, äkta, öppen, sann, osminkad och frimodig. Som kristna förstår vi att vi inte kan klara av denna höga nivå av uppriktig kärlek, utan Guds hjälp. Men vårt mål är tydligt:

I Första Timoteusbrevet 1:5 läser vi:

Målet ska vara en kärlek som kommer ur rent hjärta, gott uppsåt och uppriktig tro.

 

Vad säger du?

Ja, då har vi kommit fram till den viktiga frågan om hur du och din partner vill förhålla er till det höga mål för kärleken som Bibeln ger oss. Kom dock ihåg att vi älskar för att Jesus först har älskat oss. Genom att börja varje dag med att påminna dig om Guds stora kärlek till dig, kommer du att fyllas av den uppriktiga kärlek – som du sedan kan ge vidare till din partner.

Vi har varit gifta i över trettio år och kan ärligt erkänna, att vi inte alltid lyckats älska varandra med en uppriktig kärlek. Genom att be varandra och Gud om förlåtelse, har vår uppriktiga kärlek fått växa trots vår egen oförmåga. Det har inte alltid varit enkelt, men Guds Ande kommer vår svaghet till hjälp (Romarbrevet 8:26).

Samtala nu tillsammans om vad ni kan göra för att älska varandra ännu mer uppriktigt. Bestäm sedan hur ni går vidare. Be också den helige Ande leda er.  

Let Love Live! /Tomas och Mia Ps) Om du som läser detta är skild eller omgift så finns det ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus (Romarbrevet 8). Gud förlåter och upprättar alla som ber om det, samt ger nya chanser att begynna om – enligt Jeremia 18 ♡
Kontakta oss gärna via sms: 072 – 430 99 11 eller genom SamtalsjourenMia@gmail.com – Läs mer om äktenskap på Webbkyrkan.se >> – Vårt kurstips: Äktenskapskursen Online >>    ParBloggens målgrupp är kristna (personer som följer Kristus). Bibelord om kärlek >> Bibeln som ljudbok >>

Så här byggs ParBloggen: Vi går systematiskt igenom alla Nya Testamentets bibelverser som innehåller ordet kärlek eller älska, och bloggar om de som vi tycker kan vara användbara för kristna par. ”Tro, hopp och kärlek består. Men det allra viktigaste är att vi visar kärlek” ( Första Korinthierbrevet 13:13).

Tomas och Mia
Tomas och Mia

 

Bibeln om kärlek…

Idag är vi så influerade av samhällets syn på kärlek, att vi ofta befinner oss ganska långt från Bibelns definition. På ParBloggen.se vill vi undersöka verser i Nya Testamentet, för att på så sätt lära oss om Bibelns syn på att älska…

I klassisk grekiska (som Nya Testamentet skrevs på) innebär agápe att älska villkorslöst och oegoistiskt. Eros står för lidelsefull kärlek, och fileo för vänskaplig. I ett äktenskap på Biblisk grund är dessa en stark tretvinnad tråd.

Kärleken (agápe) är tålmodig och mild. Kärleken är inte avundsjuk, skrytsam eller högmodig. Den är inte oförskämd eller självisk. Den ilsknar inte till, och den är inte långsint. Den gläds inte över någon orätt utan finner sin glädje i sanningen. Den ger inte upp. /Första Korinthierbrevet 13:4-7

Vad vår mänskliga natur åstadkommer är lätt att se: sexuell omoral, orenhet, strider, avundsjuka, hat, intriger, splittring, maktkamp och mycket annat. Jag vill varna er än en gång: den som lever på ett sådant sätt får inte ärva Guds rike. Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning. De som tillhör Jesus har korsfäst sitt gamla jag med alla dess begär och onda lustar. Om vi lever i Anden, ska vi också låta Anden leda oss. Låt oss inte bli högmodiga, inte heller utmana eller avundas varandra. /Galaterbrevet 5:19-25 (förkortad version anpassad för kristna par)

Äktenskapsförbundet: De är alltså inte längre två utan ett. Vad Gud har förenat, får människan inte skilja åt. /Matteusevangeliet 19:6

En Kommentar på ”Vad är uppriktig kärlek?”

Skicka Kommentar