Ödmjukheten

”Gör du allt för att synas?”

”Gör du allt för att synas?”

 

Välkommen till veckans bloggpost med en varning från Jesus att inte göra allt för att synas. ”Men, vad är det för fel med att synas”, undrar kanske du. Det är inget fel, förutom om det blir ditt största fokus. Vi läser dagens inspirationsord:

Jesus säger: ”Allt de gör, gör de för att synas. De går omkring med breda böneremmar på armarna och sätter långa tofsar på sina mantlar. De älskar att sitta vid honnörsborden under festerna, och i synagogorna tar de plats på främsta raden. De vill gärna bli hälsade med respekt på torgen och kallas ’rabbi’ av alla människor. ” /Matteusevangeliet 23:5-7 nuBibeln

”Vårt mål med hela denna sajt är att visa på en kärlekens väg som är smalare och ibland svårare, men mer gudomligt inspirerad och välsignad. Vi vänder oss primärt till kristna par, eftersom många av texterna utgår från ett slags tvärtom-sätt att se på kärlek, som bara kan förväntas från människor som säger sig följa Jesus”. /Tomas & Mia

 

Redan under tiden då Jesus gick på jorden hade religiösa den svagheten att de gärna ville visa upp en putsad fasad, och gärna även bli ärade av människor. Bibeln lär oss dock att Gud ser det som sker på insidan, i dina innersta gömmor. Detta oavsett om du blir prisad av människor, eller inte. Det är farligt att söka all bekräftelsen från människor omkring dig, även för gifta par. Du behöver var ödmjuk och söka Guds godkännande, och inte bli uppblåst av andras bekräftelse.

Vi har varit gifta i över trettio år, och kan ärligt säga att vi inte alltid vandrat i ödmjukhet. Människors bekräftelse har ibland fått styra både hur vi ser på oss själva, och på varandra. Vi har inte alltid sökt Guds godkännande först.

Vårt bästa råd är att vi som par rannsakar våra motiv, våra drivkrafter i livet. Det står i Mikas bok 6:8 att ”Ingenting annat begär Herren av dig än att du gör det som är rätt, älskar barmhärtighet och lever ett liv i ödmjukhet inför din Gud”

Att välja ödmjukhetens väg kan vara smärtsamt för egot, men gynnsamt för parrelationen. Att vara ödmjuk innebär att ha samma sinnelag som Jesus Kristus. Han existerade i Guds gestalt, men såg inte sin jämlikhet med Gud som något att skryta över. Istället tog han en tjänares gestalt. Att vilja betjäna din partner, är att vara ödmjuk. 

Börja med att fråga din partner om vad du skulle kunna göra för att förenkla dennes vardag. Testa sedan att turas om betjäna varandra, varannan vecka. Be också den helige Ande att ödmjuka er.

Let Love Live! /Tomas och Mia
Ps) Om du som läser detta är skild eller omgift så finns det ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus (Romarbrevet 8). Gud förlåter och upprättar alla som ber om det, samt ger nya chanser att begynna om – enligt Jeremia 18 ♡

Kontakta oss gärna via sms: 072 – 430 99 11 eller genom SamtalsjourenMia@gmail.com – Läs mer om äktenskap på Webbkyrkan.se >> – Vårt kurstips: Äktenskapskursen Online >>    ParBloggens målgrupp är kristna (personer som följer Kristus). Bibelord om kärlek >>

Så här byggs ParBloggen: Vi går systematiskt igenom alla Nya Testamentets bibelverser som innehåller ordet kärlek eller älska, och bloggar om de som vi tycker kan vara användbara för kristna par. ”Tro, hopp och kärlek består. Men det allra viktigaste är att vi visar kärlek” ( Första Korinthierbrevet 13:13).

Tomas och Mia
Tomas och Mia

 

Bibeln om kärlek…

Idag är vi så influerade av samhällets syn på kärlek, att vi ofta befinner oss ganska långt från Bibelns definition. På ParBloggen.se vill vi undersöka verser i Nya Testamentet, för att på så sätt lära oss om Bibelns syn på att älska…

I klassisk grekiska (som Nya Testamentet skrevs på) innebär agápe att älska villkorslöst och oegoistiskt. Eros står för lidelsefull kärlek, och fileo för vänskaplig. I ett äktenskap på Biblisk grund är dessa en stark tretvinnad tråd.

Kärleken (agápe) är tålmodig och mild. Kärleken är inte avundsjuk, skrytsam eller högmodig. Den är inte oförskämd eller självisk. Den ilsknar inte till, och den är inte långsint. Den gläds inte över någon orätt utan finner sin glädje i sanningen. Den ger inte upp. /Första Korinthierbrevet 13:4-7

Vad vår mänskliga natur åstadkommer är lätt att se: sexuell omoral, orenhet, strider, avundsjuka, hat, intriger, splittring, maktkamp och mycket annat. Jag vill varna er än en gång: den som lever på ett sådant sätt får inte ärva Guds rike. Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning. De som tillhör Jesus har korsfäst sitt gamla jag med alla dess begär och onda lustar. Om vi lever i Anden, ska vi också låta Anden leda oss. Låt oss inte bli högmodiga, inte heller utmana eller avundas varandra. /Galaterbrevet 5:19-25 (förkortad version anpassad för kristna par)

Äktenskapsförbundet: De är alltså inte längre två utan ett. Vad Gud har förenat, får människan inte skilja åt. /Matteusevangeliet 19:6

Skicka Kommentar