Om oss och Parbloggen

Denna sajt byggs genom att vi systematiskt går igenom ALLA bibelord i Nya Testamentet, som innehåller ordet kärlek eller älska. Dessa texter läser vi sedan i sitt sammanhang, och fokuserar på essensen i kapitlet. Slutligen bloggar vi om de verser som har speciell relevans för just äktenskap. Så ofta vi kan med anknytning till modern forskning. I hela denna process ber vi den helige Ande att leda oss. Målet är att Parbloggen ska innehålla 52 bloggar, som en slags digital veckoandaktsbok för kristna par. Ny post publiceras varje onsdag året om!


När vi söker Bibelns väg till ett lyckligt äktenskap, hittar vi fyra nycklar som alla låser upp viktiga dörrar. UTHÅLLIGHET – ÖVERLÅTELSE – KÄRLEK och DEN HELIGE ANDE. Men det finns fler…


Vi som står bakom ParBloggen.se är ett gift par som ganska nyligen firade 30 år som gifta – den 26 januari 2021 ♡ Oddsen att just vi skulle bli ett par, var egentligen ganska små.

Så här berättar Mia om bakgrunden…

”När jag läser om hur Isak och Rebecka i Bibeln blir ett par, slås jag av två saker. Först det övernaturliga sätt som de träffas på, sedan den romantiska och passionerade starten på deras förhållande. Det får mig att tänka tillbaka på hur det gick till när jag träffade min man Tomas.

Jag hade sagt upp mig från både arbete och lägenhet i Sverige. Inom en månad skulle jag flytta till Mexiko – för att bli missionär där. Så en kväll på en ungdomssamling i en kyrka nordväst om Stockholm, står han där. Mannen med de blåaste ögon jag någonsin sett.

Det klickade till direkt, men jag slog bort tankarna. Jag var ju på väg till Mexiko. Det visade sig dock att Tomas hade känt samma dragningskraft, så han tar hjälp av en gemensam vän för att kunna närma sig mig.

Tomas och Mia förlovar sig…

Innan jag vet ordet av, är vi ett par. Jag säger till Tomas att jag ändå måste åka till Mexiko, åtminstone ett år. Han svarar att han vägrar släppa iväg mig, utan en ring på fingret. Snabbt blir det frieri, och inom en månad är vi förlovade.

En vecka efter förlovningen, reser jag iväg till Mexiko. Efter ett halvår tröttnar Tomas på att vänta, och rymmer från lumpen (vilket hade kunnat medföra fängelsestraff).  Han landar nära gränsen mot USA, söker upp mig och för mig sedan upp på sin stora vita häst (ett flygplan) och tar med mig hem till Sverige.

Några månader senare blir det bröllop. Åren rullar på, och den 26 januari 2021 firar vi 30 år som gifta. Tillsammans arbetar vi nu båda som missionärer, fast i ett mycket större land än Mexiko, nämligen Internet. Där når vi svensktalande, inte bara här – utan i hela världen…

Precis som Gud hjälpte Abrahams tjänare att hitta en fru åt Isak, kan Gud leda dig idag. Och precis som Gud är den som förde Tomas och mig till varandra, kan Gud också leda dig att hitta den livspartner eller vän som du behöver – och ber om. Allt du behöver göra är att liksom Rebecka, säga ditt ja till Guds kallelse och vara villig att bli sänd – dit Gud vill.”

Let Love Live! /Tomas och Mia
Ps) Om du som läser detta är skild eller omgift så finns det ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus (Romarbrevet 8). Gud förlåter och upprättar alla som ber om det, samt ger nya chanser att begynna om – enligt Jeremia 18 ♡

Kontakta oss gärna via sms: 072 – 430 99 11 eller genom SamtalsjourenMia@gmail.com – Läs mer om äktenskap på Webbkyrkan.se >> – Vårt kurstips: Äktenskapskursen Online >>    ParBloggens målgrupp är kristna (personer som följer Kristus). Bibelord om kärlek >>

 

Så här byggs ParBloggen: Vi går systematiskt igenom alla Nya Testamentets bibelverser som innehåller ordet kärlek eller älska, och bloggar om de som vi tycker kan vara användbara för kristna par. ”Tro, hopp och kärlek består. Men det allra viktigaste är att vi visar kärlek” ( Första Korinthierbrevet 13:13).

Tomas och Mia 30 år som gifta!
Tomas & Mia gifte sig den 26 januari 1991 ♡

De digitala kanaler vi driver är:

SöndagsPodden.se >>
Webbkyrkan.se >>
Hemkyrkan.se >>

ParBloggen.se >>

JesusPeople.se >>
JesusBloggen.se >>
JesusPodden.se >>

KvinnoriBibeln.se >>